"Hon skall också må fint"

-Är ni redo gubbar ropas det över planen.

Klockan tickar upp mot 21:37 och träningen har dragit över sju minuter. Några stretchar lite extra medans några kör styrka. De flesta har redan börjat röra sig innåt mot värmen och duschen. Lite längre bort kommer Daniel Ridley gående med ett par koner i handen. Trots att träningen var över ville den blott 24-årige mittfältaren köra några extra vändor.

-Ville hinna med några start-stopp innan vi snackar gött, skrattar han.

 

Få människor har det bara. Daniel är en sådan. En krigare utan dess like. Man imponeras av den smäckra kämpens inställning till fotboll när vi tillsammans promenerar runt om Hovgården i lätt duggande regn under tisdagskvällen. Är det det skotska råskinnet som kryper fram ur kroppen när vi snackar taktik och målsättning inför säsongen? Eller är det den mjuka kärleken till livet som gör att man smälter? Hur som haver så har Daniel Ridley blivit den där spelaren och den där människan som de gröna eliganterna alltid älskat så mycket.

 

Gemensamt

Han kom som ett speciallånefall säsongen 2010. Tillhörde då Torslanda IK och lånades ut till IFK Björkös matcher tillsammans med bland annat kompisen och vägvisaren Anders Bothen. Även nuvarande lagkapten Sebastian O Carlsson fick sin första kyss av klubben på den tiden. Efter ett par säsonger kvar i Torslanda, varierat med inhopp i IFK Björkö gjorde rättvisans riddare Ridley sin första hela säsong 2013. Tillsammans skapade han med sina två kompanjoner Björkös egna "Gre-No-Li". Bå-Ri-SoC som vi valt att kalla dem efter deras aura av tidigare president i Ryssland, har numera´, och för alltid gröna siffror på ryggen istället för röda. Efter spel i både Västra Frölunda och Torslanda IK tidigare har IFK Björkö hittat den förlorade sonen.

 

Förra året blev Daniel årets mittfältare bland annat för sitt uppoffrande spel och sin förmåga att springa lite mera när andra börjar gå på pumpen. Även om hans fot spökade med jämna mellanrum var det än hög lägsta nivå på Ridley

- Det var otroligt stort att få priset. Jag kände mig inte riktigt värdig när jag stod där på scen, tyckte att Soc “Skoo” Carlsson skulle fått priset. Tydligen är jag en bättre fotbollspelare än SOC och nu i efterhand så ser jag även det själv. Så det är bara att ta med sig det in i denna säsong. Får se till att jag kommer ihåg att tejpa ihop den innan träning eller match så skall hon också må fint! Foten känns bra och jag känner mig starkare.

 

Det är ca 1 månad kvar till seriepremiär. Formen är väl som den skall vara i februari. Tränignsmatcherna har dragit igång och samtidigt som tränarstaben börjat förmedla sina tankar och sätt att spela. Första matchen blev det seger med 1-0.

-Nya tränarstaben känns riktigt bra, vi har två riktigt goa björkö gubbar i form av Andy och Emil så att vi inte glömmer våra rötter när vi avancerar i seriesystemet plus en fräsch fläkt i form av Jocke. Jag tror att jag har en fördel också med tanke på att både jag och Jocke en gång lirat fotboll i Västra Frölunda IF, bara det bör ge mig en startplats i år tänker jag.

 

Målsättning solklar

Ju längre tiden går märker vi hur viktig Ridley kommer vara för laget i år. Hans glädje smittar verkligen av sig och vi är på gränsen till skratt hela tiden vilket vi påtalar gång på gång.

-Haha folk som känner mig kan nog intyga att jag i alla fall kan vara lite gnälligare på plan än vad jag är i omklädningsrummet. Men överlag så är stämningen är skön, lite sämre stämning nu när Båten är i Filippinerna bara. Vi håller på nöta ett nytt spelsystem som jag tror alla tycker fungerar bra och trivs med vilket bara ökar till den goa stämningen.

  

Att målsättningen är klar är inget och tveka om. Tillbaka till div 4 är det enda som gäller. Kosta vad det kostar, en för alla, alla för en, blod, svett och tårar. Ja, det går nästan att ta på suget av segerns sötma som utstålar av Björkös nya nummer 7. Att laget de senaste åren gjort kanonvårsäsonger men tappat lite på hösten är något som måste ändras på tänker Daniel

-Det gäller att vi klarar av att hålla fokus på hösten, sedan min första säsong har vi alltid haft problem med det, jag har rest bort två gånger på tre år för att slakta får i nord-norge så jag får ta på mig en del av det. Jag tror att förutsättningarna inför denna säsongen är mycket bättre än förra. Själv känner jag att mycket av problemet förra året var att jag hade bollen på tok för lite, jag försökte hela tiden hitta bra passningsalternativ. I år kommer jag fokusera på att hålla i bollen och göra juniormisstag istället säder Daniel med ett gott leende.

 

Vi ville få svar på en sista fråga som vi klurat på. Om Daniel själv hade tagit ut en startelva helt fritt. Hur hade den sett ut då.

-Haha aa jag hade nog börjat bakifrån med

Sigmund Freud

Marie Curie, Michelangelo, Helen Keller, Frédéric Chopin  

-  En samling sköna människor.

David Ginola, Isaac Newton, Paul Gascoigne  

- Två fantastiska fotbollspelare tillsammans med tidernas geni, Isaac Newton upptäckte ljusets sammansättning, infinitesimalkalkylen och gravitationslagen innan han fyllde 25.

Alan Shearer, Jackie Milburn, Kevin Keegan  

- En oslagbar kombination av fotbollslegender, sjukt nog är alla från Newcastle united, tänka sig.

 

 

Att årskortet 2014 är en väl investering, och man kommer få ut mycket glädje på detta köp det är ett faktum. Att se IFK Björkös färger är livsnjutning. Att dessutom ha "cream de la cream" som omslag, för marknadsföring för klubben är ett stort bidrag till klubbens framgångar både sportsligt och värdegrundsmässigt. Efter vi åkt i från Hovgården och skänkt tankarna till cream de la cream, slog det oss, vad är Daniel Ridley för något. Är det en passion?, är det också en livsnjutning?. Att, likt ett snötäcke falla längs marken föll våra huvuden tillbaka mot nackstödet. För en kort sekund kunde vi minnas tillbaka 5 minuter då vi omfamnades av denna trollkarl i gemenskapens tecken under vintermånadens mörker. Leendet växte ut längs kinden och kindbenet. och vår slutsummering är att Daniel Ridley "har" det. Både på och utanför planen.

 

 

Redaktionen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0