Tröjauktionen - uppföljningen

För några dagar sedan skrev Björköbloggen om årets Kick Off för IFK Björkös a-lag. Nu presenterar vi listan över de tokigaste tröjköpen. Saknar du någon?

Nu var jag bara med på telefonlänk när Björkös matchtröjor auktionerades, men så här på distans så tänkte jag presentera en del godbitar. Vissa verkar vara födda med näsa för bra affärer… 


Kvällens kap:

Det måste gå till William Alexandersson. Målvakten köpte tröja nummer 1 för endast tjugo kronor. Det ska tilläggas att motståndet var relativt lätt då båda de andra målvakterna redan hade köpt varsin tröja. 


Kvällens mest lurade:

Manne, nykomlingen, som dessutom lurades att signa kontraktet under lördagskvällen, lurades också av kassören som hävdade att det inte fanns någon växel i kassan när Manne ville betala 20 kronor för nummer 28, helt i enlighet med vad han ropat hem den för. Manne fick istället betala 40 kronor för tröjan. 


Kvällens överraskning...:

är att tröja nummer 16 inte hissas upp i flaggstången bredvid Björkövallen till Jåcke Siljats ära. Istället bärs den av målvakten och playmakern Tobbe till en överkomlig slant. 


Kvällens mest välfyllda plånbok:

Jacob ”Mr Abramovitch” Åstrand hade laddat med 800 spänn för att säkra upp sina drömmars nummer. Riktigt så långt behövde Jacob inte gå eftersom varken Jan-Olov Neselrot eller Mark Messier befann sig i lokalen. Men 200 räckte gott för att ropa hem nummer 11.


Kvällens nedköp:

200 kronor fattigare. Ja det blev Emil Thuresson efter auktionen. Ångesten var påtaglig på måndagens träning, kanske inte så mycket för pengarna, som för det faktum att Emil får spela resten av säsongen med nummer 32 på ryggen. 


Kvällens luring:

När Berra ringde mig under kvällen ropade Gavven ut nummer 4. Jag slog till direkt. Lätt avmätt och egentligen inte så intresserad av vilket nummer jag har på ryggen sa jag till Berra att bjuda 50 kronor för tröjan. Döm av min förvåning när Berra strax därefter ökade budet till 60 kronor – för sig själv. ”Va, sa jag. Vill du ens ha nummer fyra?”
”Nej, sa Berra, jag bara pressar priserna. Ger du en hundring för fyran?”
”Egentligen vill jag ha nummer 3 men visst, okej då sa, jag”, och lät Berra fortsätta vår riggade inropning då Berra.

Min förvåning visste inga gränser när Berra dagen efter avslöjade han själv knipit trean – för en femtiolapp! 


Kvällens dyraste:

Kvällens dyraste tröjor blev inte helt oväntat sjuan och tian. Tian ropades in för 300 eller 350, åsikterna går isär, av Johan-Mo. Sjuan vet jag inte riktigt vem som tog men jag har fått rapporter från väl initierade källor att den också gick för samma belopp.

Text: Jonathan Neselrot

Fler bilder från Kick Offen


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0