Fredagsprofilen - Patrik Ermesjö

Stark som en oxe, stabil som en bärande vägg. Björköbloggen talar givetvis med den ena av två muskellösa citatmaskinsbröderna; Patrik Ermesjö. Vi minss alla den klassiska kommentaren: "Två hörnor är farligare än tre inkast", efter en match på Björkövallen sensommaren 2008. Patrik, som är en av trotjänarna i dagens IFK Björkö har varit med ända sen gammeldagar med Anders Wiks och Awet. Då, när tvillingarna kom i början av 2000-talet, var det en ny dimisions kraftpaket som anlände till de gröna eliganterna. Sällan ser vi Patrik förlora en luftduell och med stor finess vinns det närkamper likt Karlelin på brottningsmattan.
- Äntligen lite muskler på bloggen kommenterade chefs-redaktör Jonathan Nessi när vi träffade Patrik för en pratstund.  
 
Hur har veckan varit?
-Den har varit bra tack. Man mår ju bra när vi har en match som den i lördags i bakhuvudet hela tiden.
 
Inte många matcher kvar nu. Hur är stämningen i laget?
-Den är, trots tabelläget, bra tycker jag. Alla vet vad som gäller och det går inte att gräva ner sig nu. Matchen mot Älvsborg höjde garanterat självförtroendet hos många.
 
Vem eller vilka tycker har varit de mest tongivande under säsongen?
-Flera tongivande gubbar har tyvärr varit skadade/avstängda och inte kommit upp normal form men jag tycker att Hake gjorde ett jävla bra jobb under gästspelet och Peter Andersson var ju kung senast. Annars är det de gamla vanliga med Fralle i spetsen, han är alltid bra.
 
Ca 10 år i A-laget nu för dig. Vilka minnen är de främsta?
-Haha jag hade gärna sagt alla cupgulden men har ju dessvärre aldrig spelat en cupfinal av olika anledningar. Derbyna mot Öckerö är ju fantastiska. Andra starka minnen är Bryngels hemresa från Hvidesand och den första galan jag var med på. Tyvärr platsar väl mina axelskador på denna listan med.
 
Hur ser din drömelva ut genom åren i IFK Björkö. Vilka spelare är de främsta du spelat med?
-Fruktansvärt svår fråga.
Peter Orre är ju given i mål.
Peter Jonsson - P.Ermesjö – Matte - Fille
Vigge - Stahre Sr – Fralle - Linus
Sjöberg - N. Ermesjö
Bänk: Peter Andersson, Bryngel, Emil G, Awet, Thure, Gavven.
Bubblare: Per-Arne ”Pax/Perra” Andersson! P.g.a. av ett inhopp i en berömd B-lagsmatch på Rörö när Micke Ny tog bilen ut.
Den främsta spelaren måste ju vara en motiverad John Sjöberg.

Vem eller vilka skulle du vilja se i den grönvita tröjan till nästa säsong?
-Sjöberg, Hake och Falk hade varit grymt välkomna tillbaka.

Vilket är ditt favoritlag förutom IFK Björkö?
-Man Utd
 
Vem är världens bästa fotbollsspelare genom tiderna?
-Paul Scholes
 
Vem är snyggast laget?
-Får jag säga Ola Enelund? Den i särklass snyggaste spelaren och tränaren Björkö har haft.
 
Vad gör du när du är ledig?
-Då är jag med min flickvän Mikaela eller med kompisar. Ibland (ofta) ligger jag i soffan och kollar fotboll…
 
Vilka två saker utöver Robin Mos tar du med dig som tre saker till en öde ö?
- Lättaste frågan! Hans svarta bok och telefon.
 
Till sist, vad skall du göra i helgen?
-Väldigt mycket faktiskt. Jag skall representera min arbetsgivare på första hålet under Uddevalla NL Masters. Spela beachvolley, dricka öl och käka med gamla vänner. Vara barnvakt åt systersonen Lucas. Söndagen avrundas i romantikens spår på Trädgår´n med min flickvän och Joshua Radin på scen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0