Fredagsprofilen - Johannes "Superbernie" Andreasson

Debut som 14-åring i IFK Björkös A-lag, fyra knäoperationer, några skärgårdscupsguld, tvåhundratjugonio inskruvade frisparksmål, trehundraåttiofyra followers på twitter, femtioentusensexhundrafyra "gillar din profilbild" på facebook. Björköbloggen har denna vecka träffat Björköbloggens starke mans sidekick, Batmans rolige kompis Robin eller varför inte Kenneth Anderssons lekkamrat Martin Dahlin. Superdoun Superbernie och Janne Honung-Konung finns det många liknelser med andra radarpar. Som sagt, ett krånglande knä hindrade honom att ta steget till Turin och Juventus där det ryktas om att självaste Guden Från Turin ville köpa loss il phenomen de la Björkö - med pengar från egen plånbok. Nu har karriären gått vidare. Johannes Andreasson kan till sina titlar som gentleman, karismatiker och cyklist, nu även kallas sig andre-tränare i Öis juniorer.

Hur har veckan varit?
-Jo tack, den har varit kanon. Mycket sol och mycket fotboll. Precis som det skall vara. En extra dags ledighet i tisdags som visserligen blev jobb hemma hos sportchefen och hans hus. Lite krasslig har man varit men mycket honungsvatten har man druckit. En vis man sa till mig en gång. -En dag utan honung är en förlorad dag. Det stämmer ju!

Du har ju fått lägga skorna på hyllan. Vad händer nu för dig?
-Numera har jag fått en assisterande roll i Öis P-trupp. Ett kanonkul uppdrag där jag fått chansen att lära mig rollen som tränare. Många talanger som har grymt mycket boll i sig. Sen är man ju med här på bloggen och försöker styra upp samt hjälpa Jan-Jan-älskar-honung med olika repotage, intervjuer, dokumentärer m.m. Många tankar har vi men svårt att få tiden att räcka till. Man vill ju vara med så mycket man kan och hinner. Svårt att släppa de gröna eliganterna.

Vem var den bästa fotbollsspelaren du spelat med och vad var det som gjorde honom så bra?
-Vill säga att Mikael Bryngelsson som den bäste jag spelat med. Sjukt bra spelare och jag kan inte minnas att han gjort en dålig match.

Om du fick välja ett nyförvärv. Vem skulle du vilja se i den grönvita tröjan 2012?
-Även om det tar emot så får jag säga Anders Lindahl. Får hoppas att Peter McPjuuie bänkar honom så han tröttnar i Torslanda IK. Tröja nr 15 är visserligen inte ledig då den skall hängas upp i taket men han kanske kan få en kram om jag stöter på han.

Hur går det för IFK Björkö i serien 2012?
-Jag tror att det kommer gå bra. Bättre än förra året. Tror det kommer hamna om en 5-6 plats. Men kapciteten att vara med i toppen finns absolut.

Vem vinner IFK Björkös skytteliga 2012?
-Jag tror Forseström vinner på 11 mål. Bara han inte får problem med foten. Men man kan göra mål på huvudet också. Tänkt på det Forse!

Vilket lagvinner EM?
-Tror det blir Tyskland med Ryssarna som en outsider. Smaka på den om det går in.

Vad har du för favoritlag förutom IFK Björkö?
-Öis, Newcastle & Man City. Riktigt bra lag.

Vilka tre saker tar du med dig till en öde ö?
-Janne-honungsvatten-med-citron, Peter Lemarc och en gitarr.

Vem har sämst respektive bäst humor i IFK Björkös A-lag?
-Limpan är bra kul. Sämst får jag ändå säga att Filip Thuresson har. Riktigt tråkig. Borde ta mer lärdom av den komiske brodern Limet.

Till sist, vad skall du göra i helgen?
-
Till helgen blir det första matchen i serien med Björkö som man ser och sen match med Öis mot Häcken på söndag. Kanske lite körvgrillning i slottskogen med mina goda vänner Janne-rätt-så-mycket-honung och Vigge med respektive om vädret tillåter.

Vi tackar Mr Andreasson för pratstunden och önskar honom lycka till i Öis.

Kommentarer
Postat av: Supporter

Verkar som du gillar honung :)

2012-05-04 @ 13:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0