Fredagsprofilen - Micael Wigerud

Dags för veckans fredagsprofil igen och denna vecka har turen kommit till Micael Wigerud. Micael som kom till IFK Björkö från Torslanda för snart 10 år sedan har efter varit klubben trogen. Under hans första år i klubben prenumrerade han på vänsterbacksplatsen med härlig inställning och allt som oftast fina långa uppspel på Emil Granstav och övriga forwards i laget. Micael är en av få personer som hoppats att inte få bli inbytt under en cupfinal mot Öckerö då han hade glömt shortsen i omklädningsrummet på Björkö. Numer ingår Micael i föreningens styrelse och gör ett gediget jobb där istället. Dessutom är han kapten för det beryktade hummerfiskarlaget "Gröne Klo" där bl.a Jocke Siljat och Emil Thuresson ingår. Björkö-Bloggen fick en pratstund med Wigen och passade på att fråga om Vasaloppet, förväntningar på säsongen och vem han tror vinner skytteligan. Trevlig läsning.

Hur har veckan varit?
-Den har gått riktitgt fort då det varit kortvecka för mig. Veckan har varit lite annorluna, efter att börjat med extremt fokus och sedan en urladdning utan dess like under de 9 milen till Mora var det en annorlunda känsla att komma tillbaka till verkligheten på kontoret i Gamlestan. Men det har varit riktigt roligt med alla kompisar som har varit så engerade i Vasaloppet.

Du åkte ju som sagt Vasaloppet förra veckan och ryktena säger att du tog dig i mål på en riktigt bra tid, kan du berätta lite om detta äventyr?
-Det hela började 16e april när jag fyllde år och fick en brödrautmaning av brorsan i present. Min första tanke var att det var den värsta presenten jag någonsin fått eftersom jag endast stått på skider några få gånger. Men med tanke på att han själv skulle åka så var det väl OK. Han lyckades sedan på något sätt flytta till Dubai och anse att det var skäl nog att slippa. Själv såg jag då ingen skillnad på snömängden i GBG och Dubai? Men när en annan gammal Bjökö-spelare Martin Grusell tog över hans plats var det bara att köra. Målet var då att ta sig runt, men många hårda försäsonger i den gröna tröjan visade sig fortfarande sitta i och ganska snart blev jag snabbare och snabbare i spåret. Att sedan 6 timmar och 14 minuter senare glida över mållinjen i Mora var i stil med att spöa Öckerö på straffar i Skärgårdscupsfinalen - vilken känsla!

IFK Björkö hade ju årsmöte för bara några veckor sedan, finns det någon information du kan dela om vad som hände där och är det några andra nyheter eller projekt på gång i styrelsen som du kan berätta om?
-Det händer en hel del spännande saker i föreningen nu. För några månader sedan hade vi en konferens i Åkulla där alltifrån styrelse, spelare, ungdomar och intresserade var med. Det visade sig finnas mycker engagemang och vilja att arbeta för klubben. Även om vi alltid vetat detta blev vi ändå glatt överraskade. Nu handlar mycket hur vi kan synkronisera detta för ta vara på engagemanget och samtidigt få alla att arbeta som ett IFK Björkö. Vi har också det viktiga arbetet just nu att få in pengarna som möjliggör årets verksamhet och utvecklingen av klubben, medlemsavgifterna skall in och årets partners/sponsorer skall signas. Har ni eller känner ett företag som vill vara partner till IFK Björkö, tveka inte att höra av er till styrelsen!

Hur går tankarna kring laget 2012?
-Jag tycker att det känns väldigt spännande i år. En helt ny ledarstab med Göran och Gavven som jag ser fram mycket emot åt att följa deras utveckling under året och ett par spännande nyförvärv som jag inte riktigt fått chansen att se än. Det har ju inte blivit succe på träningsmatcherna men som nån klok sagt, om genrepet är sisådär blir det bra när det gäller. I mina ögon är det dags för några "halvrutinerade" spelare att ta klivet fram och bli tongivande i laget och det är dags för J-puffarna att på allvar ta för sig!

Vad tor du årets motståndare i division 4B?
-Jag tror och hoppas att vi IFK Björkö kan visa framfötterna i år, sen tror jag att Öckerö kommer att ta många poäng mot andra lag än Björkö och vara med att slåss i toppen. Näset tror jag kommer gå bra och det varkar ju som att Sandarna kommit igång riktigt fint under försäsongen

Om du fick välja ett nyförvärv som du skulle vilja se i Björkös tröja under 2012, vem skulle det vara och varför?
-Det har sagts innan men jag skulle vilja se Mikael Svanström göra en hel säsong i den gröna tröjan. När han under några sommarveckor lämnar snickrandet på Mossvägen och tar på sig fotbollkläderna är det inte många som stoppar honom. Hans rutin och vilja hade lyft de unga i laget till nya höjder, och fått dem att första att det är inte hur håret ser ut på planen som är det viktiga utan vad man presterar! Vilket inte alltid verkar vara helt solklart bland 90-talisterna!

Vad gör du helst när du är ledig?
-Spenderar jag med goda vänner, i stan, på Björkö eller till havs.

Hummerfiske eller Vasalopp?
-Hummerfiske - vasaloppet har svårt att mäta sig med gemenskapen i Gröne-Klo.
 
Vilken är världens bästa låt?
-Oh Boll Oh Boll Oh Boll som vi spelade in till IFK Björkö Hits 2. Riktigt bra gung i den låten.

Vilka vinner EM 2012?
-Eftesom jag skall vara på Plats i Ukraina hoppas jag innerligt på Svenska framgångar men tar hem det gör Spanien.

Vilka tre saker skulle du ta med dig till en öde ö?
-Jag skulle ta med mig båten, oändligt med bensin och en mobiltelefon.

Vem vinner IFK Björkös skytteliga 2012?
-Joakim Siljat.

Till sist, vad ska du göra i helgen?
-Nu skall jag fira att Vasaloppet är avklarat med en rejäl afterski på Golfen.

Vi tackar Micael för pratstunden och för ett stålande arbete för klubben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0