Fredagsprofilen - Erik Alexandersson

Över 1 mil i löping per match, aldrig ett ont ord mot domare, motståndare eller lagkamrater, första A-lagsmålet mot rivalen Öckerö. Efter sitt stora genombrott förra året valde den snart 18-årige talangen Erik Alexandersson att byta den grönvita dressen till den röda för att prova lyckan i Torslanda IK. Efter rapporter så har förra årets mittfältare gjort en bra försäsong och har redan hunnit med att testa på A-lagsfotboll med div. 2 klubben. IFK Björkö är stolta över att ha tagit fram denna fotbollsspelare som är ett stort föredöme både på och utanför planen. Björkö-bloggen lyckades få en pratstund med den hårt jobbande talangen.

Hur har din första tid i Torslanda varit?
-Jag har haft en väldigt bra första tid i Torslanda då jag har fått ett väldigt starkt välkomnande. Jag känner ju ganska många spelare och ledare i klubben sen innan så det har inte varit några problem. Det jag visste som skulle vara svårt att överträffa var samma umgänge och känsla utanför plan som i Björkö, men vi har sköj på våra träningar också så det känns gött. Även om det är en bra bit kvar till Raz och Gaz nivå...

Hur ser målsättningen ut för din säsong?
-Mina målsättningar inför säsongen är så klart att bli en bättre fotbollspelare på alla möjliga sätt. Sen att vinna Juniorallsvenskan och få spela mot Öis och dom stora grabbarna i Juniorallasvenskan elit nästa år, är självklart ett mål som vi alla i laget har.

Vem är den bästa fotbollsspelare du har spelat med och vad gjorde honom så bra?
-Den bästa fotbollspelaren är utan tvekan Johannes Andreasson, de känsliga fötterna tror jag varenda unge önskar att dom hade. Tråkigt att se en sådan bra spelare behöva lägga skorna på hyllan (Min hylla) på grund av skador men jag tror vi alla kommer att komma ihåg alla hans frisparksmål på Björkövallen.

Om du fick välja ett nyförvärv som du skulle vilja ersätta din position i Björkös tröja under 2012, vem skulle det vara och varför?
-Jag tror Lill Mo och fippe kommer sköta det bra som defensiva innermittfältare i år. Men vad jag tror Björkö skulle behöva är en riktigt målskytt så Bryngel är en spelare jag skulle vilja se i Björkö tröjan på i premiären.

Vad tror du om Björkös chanser i div 4 denna säsong?
-Jag tror Björkö har goda channser i division 4B i år. Med ett så ungt lag finns mycket vilja och det kommer man att komma långt på. Jag var och kollade på derbyt i helgen och det såg överraskande bra ut, speciellt i första halvlek då man rullade ut Hönö helt. Även kul att se mina junis kompisar som tar för sig allt mer. Forse med 2 mål mot Hönö tror ja kommer vara en stark kandidat för att ta hem skytteligan i år.

Vilka vinner EM 2012?
-Två forna Öisare i ledarstaben kan ju bara sluta med Guld för Sverige.

Vad har du för favoritsport förutom fotboll?
-Badminton samt Pingis.

Vilket eller vilka är dina favoritlag?
-Finns bara ett lag Örgryte IS.

Vilka tre saker skulle du ta med dig till en öde ö?
-Öis flaggan från mitt rum, Spotify och en fotboll.

Till sist, vad ska du göra i helgen?
-På fredag bär det av på träningsläger till Halmstad. Vi ska bo i centrala Halmstad på Skandic hotell. Det blir väl en del goa träningspass kanske en tripp till Tylesand på lördag kväll vem vet...


Vi tackar Erik för pratstunden och önskar honom lycka till i Torslanda. Vi hoppas få se dig i den grönvita tröjan igen framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0