Fredagsprofilen - Jacob Åstrand

Björköbloggen har denna vecka träffat en av de stora profilerna i IFK Björkö. Före detta styrelsemedlemmen, före detta gitarristen på träningslägren och före detta fotbollsskolans konferencier har många titlar han kan presentera sig med. Trots sin ringa ålder, har huvudrollen i cabaren "glada mösen" haft ett finger med i spelet kring det mesta i IFK Björkö under tiden då knäproblem stoppade den tekninske mittfältaren från spel. Jacob Åstrand som även kör Björkö-Twitter när tillfälle ges, träffade vi för en pratstund om hans syn på sägsongen samt hur vi skall klättra i tabellen.
 
Hur har veckan varit?
-Jo tack, veckan har varit varm med mycket jobb! Tisdagen, som är den enda utåtstående dagen, började i dur och slutade i moll, först köade jag fem timmar för biljetter till FC Barcelona - Manchester United. Lyckades till sist knipa de sista klackbiljetterna hos de röda! Sedan var tanken att få positiva besked från Hyppeln och en väntad kross, tyvärr stod inte vi för krossen :(
 
Hur tycker du att vårsäsongen har varit?
-För egen del är den som de senaste typ fem säsongerna, värdelös. Har ett tidskrävande jobb som förstör det mesta av träningen. Tråkigt, men sålänge klubben inte har den ekonomin behöver jag tjäna pengar på annat sätt. Annars så har den varit okej! Alltid härlig stämning och oftast bra inställning oavsett om det är A-laget, B-laget eller en regnig försäsongsträning! Tyvärr har resultaten gått emot oss i många matcher trots att vi spelat bra. Känns som oflyt..
 
Vad är ditt bästa fotbollsminne?
-Att få vara med och vinna Skärgårdscupen förra året var fantastiskt roligt, tack Peter Andersson! Gustafs Cup-guldet 2006 är klassiskt, då jag dessutom var mycket mer delaktig än i ovanstående triumf. Sedan har vi mitt första seniormål för IFK Björkö, 13 år gammal. B-laget åkte över för att möta ett grymt Öckerö IF på Prästängen 1. Stefan Lysell (fd Andersson) kom runt på högerkanten, jag och Jonas Dewrang låg snett inåt bakåt i boxen. Dewrang ropar att jag ska springa på första. Möter bollen och placerar den iskallt mellan benen på utrusande Öckerömålvakt. Behöver jag nämna att det var vår ass. tränare Andreas Andreasson som stod i Öckerömålet?
 
Vad behövs förbättra inför hösten för att klättra uppåt i tabellen?
-Vi behöver ha lite stolpe in, att kunna avgöra de jämna matcherna och hålla tätt i desamma. Grundspelet börjar sätta sig, så är inte orolig, men vi behöver göra fler mål och ha lite mer flyt! Och lära oss att hålla käften. Trots att vi är ett ö-lag, så har vi inte råd med alla dessa avstängningar! Eller få in Jagi mer i spelet, guld värt!
 
Om du fick välja ett nyförvärv som skulle förstärka laget nu i sommar, vem skulle det vara och varför?
-Skulle vilja stjäla Christian Karlsson från Öckerö. Komplett. Annars hade gärna sett någon (eller alla) av Torslandapöjkarna Anders Lindahl, Bothén eller Sjöberg ta sitt förnuft till fånga! Eller som min flickvän Tilde sa när jag berättade att vi åkte ur cupen i tisdags: -Ni vinner inget längre! Det går inte utan Peter Jonsson och Emil Granstavo.
 
Vem är den bästa fotbollsspelare du har spelat med och vad gjorde honom så bra?
-Det var förbannat skönt att ha Mikael Bryngelsson i laget. En riktig jäkla målskytt. En touch, placera i bortre, mål! Sedan håller jag en formtoppad John Sjöberg som en av Sveriges bästa spelare..
 
Vad har du för favoritlag förutom IFK Björkö?
-Mitt älskade Manchester United! Sedan har vi Blåvitt, Parma och Mallorca på god andra plats!
 
Vem har sämst respektive bäst humor i IFK Björkös A-lag?
-Det går inte att sluta garva åt Gaz o Raz.. Alt dom säger är sinnesförvirrat och sjukt.. Linus är magiskt rolig med! Sämst humor har nog Berra, kul att han försöker dock!
 
Vem eller vilka är snyggast i A-laget?
-I A-laget? Fan, då föll jag bort.. Får väl lyssna på tjejerna och helt emot mina principer och tycke säga Robin Mos.. Helt sjukt..
 
Vad lagar du helst för mat?
-Chokladmuffins är jag grym på! Typ mat..
 
Världens bästa film?
-Har en vass Cantona-box hemma på hyllan, magisk!
 
Till sist, vad skall du göra i helgen?
-Björködagarna FFS! Ikväll ska jag hålla ett quiz som jag hoppas alla kommer delta i! På lördag blir det diverse aktiviteter och några kalla. Sen på söndag börjar sommarträningen!
 
Vi tackar Jacob för träffen och önskar honom och de andra lycka till som kommer delta i kvällens Quiz!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0