Fredagsprofilen - Johnny Olsson

I fredagsprofilen denna vecka har vi fått celebert besök. Johnny Olsson, en av klubbens bästa backar genom tiderna och var en stöttespelare när skeppen togs hem tre gånger om i slutet på 90-talet. Efter karriären har han hunnit med över 10 år i styrelsen och är idag vice ordförande för klubben. Utöver det fantastiska jobb för klubben för alla involverade, stora som små driver han även ett eventföretag med sin fru Anna. Björkö-bloggen fick en pratstund med en av IFK Björkös största profiler. Här ger han sin syn på karriären, förväntningarna på säsongen och vem som är hans drömvärvning till Björkö.

Hur har veckan varit?
-Tack bara fint! Mycket jobb på dagarna och även kvällarna. Vickan & Ludde åker skidor i Idre och vi passar på att göra om hela övervåningen under tiden… Vi hoppas bli klara innan de kommer hem på lördag. Tidspress är bra. Har även hunnit med fyra träningspass.

Kan du berätta lite om din fotbollskarriär?
-Började som 6 åring miniknatte i Björkös P73 lag tillsammans med Björkölegenderna Peter Jonsson, Fredrik Andreasson och Jens Jonsson mfl. Några år senare vid en match mot Örgryte fick jag förfrågan om jag ville börja med dem. Började spela där och fick vara med om ett fantastiskt äventyr med dem under ca 7 år. Spelade i pojkallsvenskan fram till seniorfotbollen där det tog slut. Gick från ÖIS till Knippla och sedan avslutade jag i den grönvita tröjan innan jag la skorna på hyllan när jag var 27. Vi vann skärgårdscupen tre år i rad 98-99-00 och efter det tog motivationen helt slut samtidigt som vår dotter Victoria föddes. Men fortfarande är fotboll det roligaste som finns och det är svårt att gå förbi en boll utan att klacka lite… 

Vilket är ditt bästa fotbollsminne?
-Vi var på träningsläger med ÖIS i Frankrike på Clairefontaine. Det är Frankrikes Fotbollsförbunds Akademi där spelare bor och tränar fotboll. Du kan googla vilka spelare de fostrat.. Å vilket lyxigt ställe! En kväll blev vi utmanade av Frankrikes U19 killar (vi var själva 16-17)att spela ”Davis Cup” i tennis under hela veckan med matcher varje kväll.. Givetvis tog Björköparet Andreasson/Olsson hem hela turneringen även om sex franska linjedomare runt tennisplanen ville annat… Och jag undrar fortfarande idag vilka fotbollskillar det var vi spelade mot? Kanske några blev Världsmästare 98?

Varför kallades du för "Klacken"?
-Vet faktiskt inte. Men jag lämnade sällan en fotbollsplan utan att gjort en tunnel eller en klack.. Kanske därför..?

Finns det några nyheter du kan dela med dig av från styrelsen?
-Det mest spännande just nu är projektet med ”nya Björkövallen” som ordförande Stefan håller i. Det är ett jätteprojekt men en vision om nytt klubbhus, nya konstgräsplaner Och omklädningsrum på en helt annan plats än där det ligger idag. Stefan gör ett fantastiskt jobb i detta projekt. Vill även passa på att be er alla spelare och andra läsare att försöka hjälpa klubben att utöka vår sponsor verksamhet. Vi borde likt Hönö och Öckerö kunna knyta fler företag som vill synas och vara en del av vår verksamhet. I nuläget är det endast ”de närmaste företagen” som är med. Så fråga redan idag på er arbetsplats, föräldrar eller liknande. Wigen har satt ihop ett snyggt partnerpaket som ni kan skicka med.

Hur går tankarna kring laget 2012?
-Jag har ju tagit ett steg åt sidan i år kring A-laget och lämnat plats för Wigen som sköter det utomordentligt bra ihop med Sportmanager Ulf. Numer tränar jag P01 laget och är individuell tränare i Hönö/Björkö F99 så jag har inte riktig koll på seniorlaget än tyvärr. Det jag hört är att vi har ett ungt och hungrigt lag och trots många förluster i träningsmatcherna så har spelet varit ok. Det är det viktigaste och att nya tränaren Göran har en spelidé som alla spelare vågar lita på. Vi har duktiga fotbollspelare i laget på varje position så det gäller för ledarstaben att få ihop laget på bästa sätt. Både på planen och utanför. Sedan är det dags för våra unga spelare att våga ta för sig mera och ta ytterligare ett kliv, inte lita på att de rutinerade rävarna skall fixa allt. När det har satt sig så kommer det bli bra. Jag hoppas att alla spelare ger allt och att vi hamnar topp 5 i serien, därefter blir det som vanligt en fantastisk Galakväll i november.

Om du fick välja ett nyförvärv som du skulle vilja se i Björkös tröja under 2012, vem skulle det vara och varför?
-Marcus Allbäck, en målskytt som gör mål på vartannat skott…

Vilka vinner EM 2012?
-Tråkigt, men vem kan slå Spanien?

Vilket eller vilka är dina favoritlag efter IFK Björkö?
-Örgryte IS & Man Utd

Vilket är ditt favorit-resmål?
-Thailand.

Vilken är världens bästa film?
-Kurt Olsson ”Mitt liv som mig själv” är den överlägset bästa svenska film som gjorts. RIP Lasse.

Vem vinner IFK Björkös skytteliga 2012?
-Om inte Mackan dyker upp så tror jag Forse kommer kliva fram i år och även vinna skytteligan.

Till sist, vad ska du göra i helgen?
-Fullspäckad som vanligt men jag vet inte vilka som läser intervjun så det är hemligt…


Vi tackar Johnny för för pratstunden och för ett gediget arbete i föreningen och önskar honom lycka till med alla projekt.

Kommentarer
Postat av: Jan

Kul att se min barndoms idol Jonny Olsson, senare skickliga lagkamrat och till sist engagerad styrelsemedlem.

2012-04-13 @ 11:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0