2014 är igång

IFK Björkö sparkade igång säsongen 2014 under torsdagskvällen. Efter jul och nyårsledighet var det dags för de gröna eliganterna att dra på sig skorna igen. Träning som vanligt Hovgården där de senaste säsongerna varit där vi sparkat igång försäsongen. Som vanligt var den alltid lika viktiga och trevliga Emil Thuresson på plats. Björköbloggen fick en trevlig pratstund med den rutinerade mittbacken och hans tankar går inför säsongen.

 

Ny säsong, nya målsättningar, ny tränarstab. Hur känns det?

Ja nu kör vi igång 2014. Magkänslan är riktigt bra. Jag tror vi har det som krävs för att 2014 skall bli ett år man sent skall glömma. Målsättningen är för mig glasklar. Vi SKALL ta klivet upp i år. Inget annat är godkänt.

 

Förra säsongen gjordes det en kanon vårsäsong med cupguld inför uppehållet. Sämre höstsäsong och föll på målsnöret i kvalet. Vad kan vi ta med oss från förra säsongen inför denna tycker du?

Vi skall ta med oss förra säsongens försäsong. Den var den absolut bästa jag upplevt som Björköspelare. Riktigt bra uppslutning, fart och vilja på träningarna. Vårsäsongen var ok men inte mer enligt mig. Vi tappade alldeles för mycket enkla poäng på bortaplan. Detta måste vi ändra på i år om vi skall vinna serien. Den dalande formen hängde ihop med att fokus och inställning sakta men säkert försämrades ju längre säsongen gick.

 

Nya tränarstaben. Hur var första träningen med dem?

Den första träningen igår (torsdag) var bra. En passningsövning och sedan tvåmål på liten plan med fokus på press och tempo. Precis så en första träning bör se ut för att undvika skador på mer eller mindre otränade kroppar. Väl godkänt betyg för ledarstaben!

 

Nu när Super-Andreasson lagt skorna på hyllan, Jan-Erik Neselrot blivit pappa (Super-Grattis plus mer info kommer), Linus Granstav redan i fjol trappat av, Jåcke Siljat kämpat med knäskada, Ågren timeout, Gavven är i tränarstaben så finns det inte så många kvar av den gyllende 80-talistergenerationen kvar. Har vi för ungt lag numera?

Det är klart att man saknar dessa profiler på ett eller annat sätt. Som tur är finns några 80-talister kvar i bröderna Fransson med flera. Men samtidigt som ett bra gäng slutar så kommer ett annat fram. De 90-talister som utgör stommen  idag axlar ansvaret på ett föredömligt sätt. Framför allt ett par grabbar födda 92/93 som inte riktigt går att beskriva med ord. Dessa måste helt enkelt upplevas. Jag tycker inte att truppen är för ung.

 

Du själv kommer ju ingå/har börjat i den äldre generationen. Hur ser du på att ta på dig mera utav ”Pappa-rollen” i laget?

Laget saknar i mitt tycke en äldre pådrivande karaktär i dagsläget. Om jag är rätt man för den rollen idag tror jag inte. Men för min personliga utvecklings skull är det kanske på tiden att jag tar ett större ansvar.  Med tiden skulle jag gärna vilja vara den pådrivande ”pappan” på planen. Men jag har en del att jobba med…. =)

 

Hur kommer hierarkin se ut i omklädningsrummet tror du?

Detta är något som har förändrats på senare år i truppen. Idag får alla utrymme på ett annat sätt. Det är inte lika tydligt att de äldre styr och ställer. Detta tycker jag enbart är positivt. Sen finns det alltid några som gillar att köra lite med de yngre och så skall det vara, i måttliga mängder. Den som har sista ordet och är truppens överhuvud är och kommer allid vara Fralle.

 

Björköbloggen, sponsorer och alla grönvita supportrar älskar ju engagemanget och inställningen från dig och din mittbacksposition. Ett fint minne är ju från Kaverös är ju när det gått 3-4 min av matchen och ett utbrott med hela kroppen gjordes mot din bror Filip. (för övrigt Johan Forseströms favoritminne 2013)  Kommer vi få se en lika energisk Emil även 2014?

Haha. Detta är det jag framförallt måste jobba med om jag skall kunna bli den ”pappa” i laget som jag vill och kanske bör bli med tiden. Dessa ” tourettes-utbrott” måste jag lära mig att tygla. Tyvärr kommer Filip aldrig att klara sig undan men övriga lagkamrater kommer förhoppningsvis bli skonade i framtiden.

 

Vi har varit inne på att laget har många unga spelare. Vem tror du kommer få sitt genombrott denna säsong?

Jag tror det står mellan 3 spelare. Johan Henricsson, Carl-Viktor Andreasson och Andreas Forsmark. Någon av dessa eller helst alla 3 kommer få en grym utveckling 2014.

 
 

SOC tog hem skytteligan förra året. Karl-Anton årets spelare. Vilka spelare tror du kommer slås om dessa titlar?

Skytteligan bör väl stå mellan SOC och Båten. Årets spelare är svårare.  Kanske den som gör flest mål av dessa två gentlemän.

 

Vad krävs för att vi skall ta steget tillbaka till div. 4?

Det som krävs är att truppen verkligen vill gå upp i år. Är vi fokuserade på träning och match så kommer detta gå vägen. Det är jag helt övertygad om.

 

5 snabba?

Cupguld 2014 vs Serieseger 2014: Serieseger

Mittbacks arbetsinsats vs Forwards skicklighet: Mittbacks arbetsinsats (självklart)

Glidtackling vs Nickmål: Nickmål

Klassiska svarta Nike vs Vita adiddas: En riktig mittback har alltid svarta skor.

Jåcke Siljat vs Max Rasper: Pass

 

Vi tackade Emil för pratstunden och önskar honom lycka till under säsongen

 

Redaktionen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0