Fredagsprofil - Nils Andrén

Denna vecka har Björköbloggen träffat "Torslandas Ariel Ortega". Talangen som lämnade de gröna eliganterna 2011 är nu hetare än någonsin. Den tekniske och snabbe offensive allroundspelaren Nils Andrén som tidigt kom upp till IFK Björkös A-lag pratar här om skillnader mellan juniorfotboll jämföt med A-lagsfotboll. Just nu hinner han med båda delar i nuvarande klubb Torslanda IK. När flera storklubbar så som Juventus, Aston Villa och MSV Duisburg (Niklas Skoogs, allsvensk skyttekung 1995 första proffsklubb) är och rycker i talangen så passade även Björköbloggen på att prata gamla minnen som kan tas med ut i Europa.
 
Hur har veckan varit?
-Det är lite halvdeppigt nu när sommaren är slut, men annars så har den varit rätt så bra. Jag har inte hunnit med något mer än jobb och träning.
 
Du är inne på din andra säsong i Torslanda. Hur går det för dig/laget?
-Det går bra, jag pendlar lite med träningarna mellan u19 och a-laget samt spelar matcher med U19 och B-laget. Det är en väldigt stor skillnad på tempot i A-laget men jag tycker att jag sköter mig helt okej. I juniorallsvenskan västra götaland ligger vi trea efter Falkenberg och Trollhättan. Målet är att komma till SM-slutspel i år igen vilket är riktigt kul.
 
Vad tycker du är skillnaden är på att spela Torslanda U19 jämfört IFK Björkö A-lag div 4.
-Spelmässigt hade jag det rätt svårt under min tid i Björkö för att jag saknade några kilon som krävdes. När jag gick till Torslanda så blev det en stor skillnad när jag spelar med jämnåriga och jag kunde hålla bort motståndarna bättre. Nu har jag fått lite mer kött på benen så jag är lite bättre förberedd på seniorfotboll. Utanför planen så trivs jag väldigt bra både i Björkö och Torslanda. Även om det inte är långt till torslandavallen så är det inte fel att traska bort 100 meter till björkövallen för träning/match.
 
Du har ju även gjort matcher med Torslanda A-lag och fått bra kritik. Vad krävs av dig för att slå dig in helt i truppen samt att få mer speltid?
-Det är väldigt stor konkurrens för att slå sig in i Torslandas A-trupp. Speciellt som innermittfältare, man måste göra många bra matcher i reservlaget då och det är en väldigt viktig position i ett lag där det dessutom kanske är den starkaste lagdelen. Jag måste utveckla mitt fysiska spel samt få ännu mer erfarenheter av tempot från träningarna och så. Det blir nog ännu svårare om Torslanda går upp i ettan. Man kanske får fjäska lite för Peter A.
 
Vad tycker du IFK Björkö skall göra nu för att rädda kontraktet och spela div. 4 även nästa år?
-Träna hårt och tro på det. Sedan om Björkö får lite flyt med sig så ska det nog inte vara några problem. Ett wild card är att sätta in Mos på topp.
 
Vilket är ditt bästa minne från tiden då du själv spelade i IFK Björkö?
-Jag har många bra minnen från IFK Björkö. Men mitt bästa är nog skärgårdscupfinalen 2009. Hela dagen var ju perfekt med sol, björködagen, mycket publik, och framförallt att spöa Öckerö! Det var ett grymt lag vi hade då.
 
 Vem är den bästa fotbollsspelaren i världen just nu?
-Det gör ont i själen att säga det men det är Van Persie, hoppas att han skadar sig snart.
 
Vilket är du favoritlag?
-Arsenal
 
Vad äter du helst innan match?
-Något gött, gärna med bearnaisesås.
 
Vem spöar du lättast i FIFA. Mos, Madz eller Gaaz?
-Madz och Gaz är inget att ha på den fronten. Jag och Robban är rätt jämna men jag är nog lite vassare, han är en jävel på att psyka.
 
Vilket lag vinner Premier League denna säsgon?
-Arsenal
 
Till sist, vad skall du göra i helgen?
-Det blir AW och match borta mot FC Trollhättan så jag missar tyvärr björkös match. Tyvärr är det ju landslagsvecka. Det förstör helgen lite. Vi ses på inomhusträningarna till hösten!
 
Vi tackar Nils för pratstunden och önskar honom lycka till under hösten i Torslanda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0