Inför: Björkö - Mossen


Till helgen spelar Björkö träningsmatch mot Mossen. Det är inte första gången de båda möts. För två år sedan möttes de i en het seriematch på Björkövallen. Björkö gick då segrande ur drabbningen. Duktige fotografen Johan Åstrand stod på läktarplats och lyckades fånga två av målen. Se filmen nedan.
Men först, en intervju med en av målskyttarna som minns tillbaka. Johannes "Straffskytten" Andreasson.

För två år sedan mötte ni Mossen och vann med 3 - 0 noll på hemmaplan - vad kommer du ihåg från den matchen?
 - Det jag kommer ihåg var att vi ledde med 1-0 och i slutet av matchen gjorde Niclas Ermesjö 2-0 på kontring och avgjorde matchen efter att vi var lite tillbakapressade. Riktigt skönt mål var det.

Klippet nedan bjuder på två mål - både diskutabla, är det rätt av domaren att döma mål?

 - Jag minns att i samband med att Erme gjorde sitt mål så såg det ut som han rev ner målvakten och jag skall innerligt erkänna att jag var förvånad att inte domaren blåste frispark. Däremot i efterhand, när man sett bilderna, tycker jag det är helt rätt att fria och ett solklart mål. Målvakter har ju alltid en fördel i samband med närkamper oavsett om det är i luften eller på marken tycker jag. Så det var gött att domaren friade för en gångs skull. Straffen är ju solklar och motståndarna protesterade inte heller. Blir väl så kanske när frustrationen tar
över koncentrationen från deras spelare då straffen kom bara några minuter efter 2-0 målet. 

Nervös på straffen?

 - Nej nervös blev jag inte när jag tågade fram. Efter X antal inslagna straffar genom åren plus att man var regerande straffmästare under tre - fyra år i slutet på 00-talet under träningslägren så kände jag mig bombsäker. Däremot var nog Öisarn lite nervös då han halkar till precis när straffen slås. Öisarn gick med ett lyckorus hela det året då han fick spela med sin favoritspelare, fotbolls-vägvisare och mentor, mig den säsongen. Han fick just de vita adipure-skorna signerade av mig efter säsongen som han satt längst fram i sitt prisskåp hemma sitt pojkrum. Man kan nästan säga att det är min förtjänst att det går så bra för han i Torslanda nu.

Jämför Björkö som slog Mossen med 3 - 0 och dagens Björkö?
 - Jämför man då och nu så är det väl ungefär samma spelare som nu. Har varit och tittat på en del träningar och matcher i år och jag tycker att passningskvalliten är högre nu än då. Vi hade väl våra stunder då vi spelade bra fotboll då också men i år tycker jag att bollen vårdas bättre och det spelas med större tålamod. Det har väl blivit så när de tongivande träbenen bröderna Thuresson har fått lite bollkänsla inför detta året så kanske vi kan undvika mer inkastmatcher. Så vi får hoppas att deras julgransfötter inte dyker upp under året så Björköfansen får se gudomlig fotboll på Björkövallen.

Hur slutar matchen helgens match mot Mossen? 
 - Det blir vinst för oss med 4-1. Gaz gör 2 mål, Lin och Johan MO gör varsitt. Lill-MO lyckades ju efter 14 raka träningar utan att göra mål stänka in en i måndags så han ser het ut.

Kolla filmen med bland annat  Berras straffmål. Kommentera gärna vad ni själva tycker, är det straff eller inte? Och gör domaren rätt som, trots protester från bortaspelarna, godkänner Ermesjös mål? Diskutera i kommentarsfältet eller på Twitter #fejkmossen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0