Fredagsprofilen - Anders Lindahl

Denna vecka har Björköbloggen träffat liraren från Torslanda. Anders Lindahl som spelade med de gröna eliganterna 2009 är numera  på vänsterbacken i Torslanda IK div 2. Här har han stängt korridoren och även blivit utnämd till bästa vänsterback div 2. Citatmaskinen Lindahl vet hur fotboll skall jämföras och alla grönvita minns ju utlägget -Gäller att ha yougurt i dojjan som Anders sade efter en perfekt slagen hörna som träffade kapten Räven mitt på pannan. Vi träffade Torslandas "Ariel Ortega" för en pratstund om läget i Torslanda och kom även in på gamla minnen. Varsegoda!
 
Hur har veckan varit?
-Veckan har varit mycket lugnt, det tog ett tag att återställa sig efter midsommareskapaderna. Jag är ledig för tillfället och har tillbringat största delen framför TV:n och Band of Brothers. Matchen mot Fässberg som spelades igår (torsdag) slutade mållös, ett resultat som vi inte är nöjda med då vi hade en uppsjö av chanser som borde resulterat.
 
Hur tycker du att vårsäsongen har varit för er i Torslanda?
-Vi är givetvis mycket nöjda med säsongen. Kvaliteten på vårt spel har varierat men vi är trots allt obesegrade, med bara 8 insläppta mål. Vi har roligt tillsammans och lyckas allt som oftast ta med oss denna glädje ut på planen (klyscha). Det är självklart roligare att ligga i toppen av 2:an än att harva i botten av 1:an.
 
Vilka är dina bästa minnen har du från tiden i IFK Björkö?
-Jag har många fina minnen från det året, det bästa är givetvis när vi vann Skärgårdscupen. Som tur är slapp jag lägga straff... Vi slog Öckerö samtliga matcher det året, vilket i och för sig var ganska väntat, men ändå lika kul varje gång. Sammanhållningen i laget är också något jag kommer minnas. Visst fanns det vissa rötägg (Berra i första hand) men överlag var vi ett riktigt gött gäng.
 
Hur går det för IFK Björkö i serien 2012?
-Knivig fråga eftersom jag pinsamt nog inte är speciellt insatt i årets trupp. Den info jag har fått har kommit från Peter Andersson och Lill-Erik och vad jag förstått har det blåst en svag motvind under vårsäsongen. Mitt aningen rödfärgade grönvita hjärta säger dock att vinden kommer vända och att Björkö vandrar uppåt i tabellen under hösten.
 
Vem är den bästa fotbollsspelare du har spelat med och vad gjorde honom så bra?
-Återigen en tuff fråga. Jag kan inte komma på någon enskild spelare som direkt står ut ur mängden, men en riktigt bra spelare i sina bästa stunder var Hector Svensson. Blixtsnabb och hårt arbetande forward som kunde vända matcher på egen hand. En annan spelare att lyfta fram är Joakim Viberg (jag ångrar redan i skrivande stund att jag gör det) som jag i dagsläget spelar tillsammans med. Till synes en rätt medioker spelare, men han står alltid rätt och har framgångsrikt lyckats hålla ihop TIK's försvar i flera år. Dessutom åker jag med honom till träningarna, vilket jag förhoppningsvis får fortsätta göra efter denna utnämning.
 
Vad gör du när du inte spelar fotboll?
-Jag lägger en hel del tid på mina studier. Jag ska nu läsa sista året av utbildningen och detta år kommer jag plugga utomlands i Tyskland, mycket passande med tanke på diverse historier som vissa av er känner till. Andra intressen är film och musik, samt att ragga brudar (jag har då och då långdragna samtal med Wigerud där vi går igenom generell taktik och diverse erfarenheter för att kunna utveckla vårt raggande ytterligare).
 
Vem vinner IFK Björkös skytteliga 2012?
-Viktor Granstav, en spelare som hade kunnat spela flera divisioner högre om han så velat...
 
Vem vinner Torslandas skytteliga 2012?
-Robin Örtendal leder för tillfället skytteligan med 8 mål. Ett duktigt nyförvärv som förhoppningsvis kommer fortsätta leverera även på hösten.
 
Vem är världens genom tiderna bästa fotbollspelare?
-Filip Thuresson och han blir bara bättre och bättre...
 
Vad har du för favoritsport förutom fotboll?
-Spelar sällan, men säger nog golf.
 
Får vi se dig i den gröna tröjan igen?
-Det kan mycket väl bli så, får se lite vad som händer når jag kommer hem från Tyskland.
 
Till sist, vad skall du göra i helgen?
-Skall iväg nu och fira mina klasskompisar som tagit sin examen. Imorgon blir det en fest på nån båt som jag inte vet namnet på... På söndag skall jag hjälpa en polare att flytta, vilket antagligen kommer bli fantastiskt jobbigt med tanke på lördagens upplägg.
 
Vi tackar Lindahl som tog sig tid och önskar honom välkommen tillbaka till Björkö efter sitt Tysklandsäventyr.
-Tack själva och lycka till på hösten!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0